Maroc - Itinerariu de 13 zile
Cât de sigură este țara? Câte zile am stat și unde? Cum am ajuns dintr-un oraș în altul?
Ne doream de ceva timp să ajungem în Africa și am zis să facem o tranziție ușoară într-o cultură, așa că am început cu nordul Africii - Maroc. Ne-am documentat destul de mult înainte să mergem și așa am venit cu acest itinerariu amplu, pentru că ne doream să vizităm cât mai mult în cele două săptămâni, din care 2 zile sunt practic ”mâncate” de drum. Am aterizat în Marrakech, și de la aeroport am luat autobuzul L15 care duce până la Jamaa El Fna - cea mai mare piață. Biletul costă 3 EUR/30 MAD și se poate achita doar cash. De la Jamaa El Fna puteți lua un alt autobuz sau taxi până la cazare. Majoritatea cazărilor oferă și opțiunea de a vă lua de la aeroport pentru aproximativ 20 EUR. Pentru ponturi referitor la transport public și taxi, verificați articolul Maroc - Ce trebuie să știi înainte să mergi?
Ziua 1 și 2 - Marrakech
Atracția principală a Marrakech-ului este medina - care este denumirea pentru partea veche sau ”centrul istoric” al orașelor. Este înconjurată de ziduri cu mai multe porți de acces, de la mari și spectaculoase, la mici și ascunse de zici că intram în curțile oamenilor. Pe lângă medina, orașul mai are obiective ce merită vizitate, printre care piața Jamaa El Fna, Grădinile Majorelle, palatele Bahia, El Badi și chiar și una din ultimele sinagogi din fostul cartier evreiesc, unele gratis - altele contra cost. În medina am descoperit și niște locuri unde am mâncat niște preparate foarte bune, dar despre acestea vă spunem mai detaliat în articolul Ce să vizitezi în Marrakech în 2 zile.
Ziua 3, 4, 5 - excursia în deșertul Merzouga
Excursia până în deșert a durat două zile, pentru că din Marrakech până în Merzouga sunt 600 de km, și trece prin munții Atlas. Pe drum ne-am oprit la Ait-ben Haddou să vizităm celebrul oraș care a devenit platou de filmare pentru mai multe filme, printre care și Gladiatorul. De asemenea, am vizitat și Todgha Gorge, care sunt niște formațiuni stâncoase impresionante. Pe lângă aceste vizite de câteva ore cu tot cu prânz, ne opream din 2 în 2 ore la pauze de cafea. Fiind o mașină de transport turistic, se contorizează limita de viteză, dar și fiecare oprire, fiind obligatorie staționarea pentru 15-20 de minute la fiecare 1.5 - 2.5 ore. Astfel că drumul a durat mai mult timp decât am anticipat, dar am vizitat niște zone naturale absolut superbe. În Merzouga am ajuns spre seară înainte de apus, unde am făcut o plimbare pe cămile până la cazare. Apusul în deșert este ceva magic. Dimineața în jurul orei 7 am urcat din nou pe cămile pentru a prinde răsăritul și ne aștepta un drum de aproximativ 11 ore până în Marrakech - cu tot cu toate pauzele. A fost obositor, dar adevărul e că această excursie organizată ne-a scutit de multe ore de condus.
Ziua 6 - Marrakech
Având în vedere drumul de 11 ore care a fost destul de obositor, am mai rămas 2 nopți în Marrakech, deoarece nu voiam să ne trezim dimineața devreme și să pornim din nou la drum spre Casablanca. Ne-am petrecut a doua zi plimbându-ne prin oraș, bifând 2 obiective din cele enumerate mai sus, și încercând chestii noi de mâncat. De asemenea, de aici am luat și niște ceaiuri și condimente și prețurile au fost ok - cam la fel ca în Fes, dar vă puteți testa abilitățile de negociere și obțineți prețul dorit. Piața Jamaa El Fna poate fi o destinație foarte interesantă de vizitat, și dacă mergeți și ziua și seara veți observa diferențele. Seara e mult mai animată și vibrantă. Sunt doamne care desenează cu henna, oameni cu diverse animale - maimuțe, păuni, dar și îmblânzitori de șerpi, de care m-am ținut la distanță. Dacă vreți să vă uitați sau să fotografiați, se cere bacșiș și sunt foarte vigilenți. Am observat cum mai mergeau după turiști care aveau telefonul scos, dar nu au lăsat un ciubuc.
Ziua 7 și 8 - Casablanca
Din Marrakech în Casablanca am mers cu trenul, care face aproximativ 3 ore. Am cumpărat în aceeași zi biletele din gară și un bilet la clasa a 2 a costat 67 MAD (aproximativ 30 lei). Sunt curse în fiecare oră și trenurile sunt curate și sunt dotate cu climatizare.
Aici este a treia cea mai mare moschee din lume - primele două fiind situate în Arabia Saudită, care se poate vizita - având tururi ghidate de mai multe ori pe zi (evitând orele de rugăciune). Un loc frumos de plimbat este parcul ligii arabe, care e plin de palmieri imenși. Orașul este unul mult mai modern, pe alocuri aduce cu arhitectura anilor ‘50-’70 din New York și Paris. Dar în afară de vizita câtorva obiective și plimbare prin oraș, nu mi s-a părut că a mai avut ce să ne ofere.
Ziua 9 - Rabat
Și aici am ajuns cu trenul, care face o oră din Casablanca, iar biletul la clasa a II-a costă 40 MAD (aproximativ 20 RON). Medina este mică și cochetă, iar pe alocuri amintește de Grecia. Clădirile în marea majoritate sunt întreținute și străzile mai late, fiind mult mai curat decât în celelalte orașe. Plaja se împarte în plaja cu nisip, unde sunt și câteva școli de surf și plaja stâncoasă unde valurile se joacă frumos. Un obiectiv mai puțin obișnuit este muzeul de fotografie, care este amplasat pe marginea oceanului într-o cetate și care are niște lucrări foarte explicite. O cafenea cu o priveliște spre ocean e cafeneaua Maure unde se servesc ceai, cafea și dulciuri marocane.
Ziua 10 și 11 - Fes
Între Rabat și Fes trenul face cam 3 ore și biletul a fost 120 MAD (cam 60 de RON) la clasa I, diferența între clasa I și II fiind de 20 MAD. De la gară nu am găsit opțiuni de transport public, așa că am luat un taxi, dar am negociat cursa la 30 MAD până la o intrare în medina.
Una dintre atracțiile principale din medina Fesului sunt Tanneries, care sunt acele bazine de prelucrare a pielii. Acestea se pot vizita și de jos, dar va trebui să vă croiți calea printre muncitori, care sunt echipați cu cizme de cauciuc și șorțuri de plastic, pentru a nu se păta, dar este plin de apă pe jos și puteți aluneca. De asemenea, trebuie să știți că e un miros foarte puternic specific, ce nu poate fi asociat cu ceva anume.
Aici sunt două locuri de unde se poate vedea tot orașul, unul dintre acestea fiind Marinid Tombs, care sunt niște ruine - dar priveliștea merită efortul urcării până acolo.
Ziua 12 și 13 - Tanger
Din Fes am luat trenul spre Tanger, am optat pentru varianta directă care face 4 ore și 20. Fiind diferența mică între biletele de clasa I și clasa a II, am optat pentru clasa I și a fost 160 MAD (aproximativ 80 de lei). Acesta este un oraș foarte european, comparativ cu restul, dar are farmecul lui aparte. Cea mai frumoasă priveliște și este la Tombeaux Phéniciens, de unde se vede sudul Spaniei. De asemenea este o cafenea foarte drăguță, amplasată pe niveluri cu vedere spre mare, care a fost deschisă în 1921 - cafeneaua Hafa. Un lucru mai puțin cunoscut pentru mine, a fost legătura diplomatică apropiată între Maroc și SUA, aici fiind chiar și un muzeu - American Legation, care descrie prietenia țărilor de-a lungul secolelor. Fiind ultimele două zile de concediu, și oboseala și-a spus cuvântul, sau poate că ne-am apropiat mai mult de sudul Europei ne-a lovit un dolce far niente, dar ne-am bucurat de oraș fără grabă și fără vreun reper în minte.
În ultima zi ne-am propus să mergem în Chefchauen, dar nu am mai putut ajunge. Vă las aici site-ul oficial de unde puteți lua bilete la autobuzele care duc din Tanger în Chefchaouen - https://ctm.ma/. Biletele costă 65 MAD într-o direcție și autobuzul face 2h 30’, dacă luați bilete dus întors s-ar putea să prindeți un preț mai redus. Sunt și multe companii care oferă excursii de o zi până în oraș cu prețuri începând de la 60-70 EUR. Dacă vreți să faceți călătoria pe cont propriu puteți lua autobuzul de la 9:00 și să vă întoarceți din Chefchaouen cu autobuzul de 18:00/18:15, ajungând în Tanger la 21:00.